Proiecte noi? Back to StartUp!

Da, un startup e un business nou, pornit de la zero, știm cu toții acest lucru. Aș face însă o recomandare pentru toți antreprenorii cu experiență, care dezvoltă proiecte noi în propria companie: priviți fiecare proiect nou de business ca pe un startup separat, chiar dacă beneficiază de toate resursele financiare, umane și de know-how ale afacerii voastre. Sau poate tocmai pentru că orice proiect nou beneficiază de toate aceste resurse, este imperativ să îl priviti ca pe un startup. Și desigur, să vă amintiți din perioada în care ați fost voi inșivă la primul startup, care erau regulile cele mai importante care v-au ajutat să aveți succes la început:

Bootstrapping sau economisirea oricăror costuri asociate: dacă la un startup lucrurile sunt simple, deoarece oricum sumele de bani disponibile sunt de obicei insuficiente și e foarte important să “strângem cureaua”, evident nu este loc pentru extravaganțe iar antreprenorii de startup incearcă oricum să genereze resurse sumplimentare pe principiul “chiar și din piatră seacă”, la un proiect nou într-o companie existentă disponibilitățile financiare sunt mai bune, iar reducerea cu orice preț a costurilor și crearea de cashflow suplimentar rapid nu sunt neaparat conștientizate ca priorități; acest lucru duce de multe ori la cheltuieli inutile, perioade prea lungi de dezvoltare înainte de lansare, multe componente ale proiectului gândite mai curand pentru formă decât pentru fond și, nu în ultimul rand, tentația de a utiliza resursele existente în alte zone ale companiei doar pentru că par a fi la îndemâna.

Un plan cât mai riguros care să estimeze atât cheltuielile cât și veniturile pentru perioada inițială, dar și pe termen mai lung, Știu, un astfel de plan nu se face, din păcate, nici la multe startup-uri autentice. Și proiectele noi în companii existente pornesc, în majoritate, fără astfel de planuri bine puse la punct, în primul rand pentru că ar fi necesară o cheie “magică” de alocare a costurilor și resurselor implicate în proiect, multe dintre ele continuând a fi implicate și în activitățile existente ale companiei; având de la bun început o mare problemă în a aloca în mod corect costurile, mulți antreprenori și/sau manageri nu mai fac în mod corespunzător nici efortul de a estima măcar veniturile pe care noul proiect ar urma să le genereze, pe principiul “dacă tot nu știm care vor fi costurile, ce rost are să mai estimăm veniturile”

Analiza resurselor umane necesare: la un startup, de cele mai multe ori fondatorii (cei 2-3 sau mai mulți care pornesc împreuna afacerea) sunt cei care își împart și atribuțiile și prerogativele în startup, pe principiul asumării în funcție de abilități și interese; într-o companie care are deja angajați grupați pe diverse nivele ierarhice, în diverse departamente, teoretic poți să selectezi oricare dintre acești angajați pentru un nou proiect, însă o selecție incorectă duce de cele mai multe ori la eșecul proiectului: oamenii nu vor fi nici motivați să dezvolte acel proiect, poate nu vor avea nici abilitățile și competențele necesare, asa că alegerile făcute pentru proiecte noi sunt esențiale. Nu de puține ori, șansele de succes sporesc foarte mult pentru un nou proiect într-o companie existentă dacă se aduc minime resurse din exterior, oameni potriviți pentru acel proeict și care nu sunt încă legați de politicile și normele interne ale companiei, deci pentru care totul este încă posibil. De multe ori, chiar aducerea unui consultant poate ajuta un nou proiect, atunci când în interior nu găsim expertiza necesară sau, pur și simplu, avem nevoie de o perspectivă proaspătă, diferită, din exterior.

De fapt, proiectele noi în companii antreprenoriale seamănă foarte mult cu activitățile intraprenoriale dezvoltate în multe companii mari și corporații. Succesul lor depinde în mod esențial de întelegerea lor ca fiind, în realitate, doar niște proiecte de tip startup, gândite separat de restul companiei, chiar dacă ele pot beneficia de resursele acesteia și se desfășoară integrate în business-ul și organizația firmei-mamă.

Ca să-l parafrazez pe Steve Jobs, un proiect nou într-o companie existentă înseamnă că un mic grup de oameni din acea companie se intorc într-un garaj ca o echipă antreprenorială de startup. Singurele diferențe sunt date de mărimea garajului și de accesul la strada principală…
Dacă ți le dorești pe ambele, te aștept la sesiunea din 21-25 Octombrie a programului miniMBA BusinessDrive

Marius Ghenea

Comenteaza cu Facebook
Shares