Finanțe: N-ai Capital de Lucru? Bravo!

Ți-a spus cineva, cândva, că dacă tot ești călare pe un business (ca manager sau ca antreprenor) ar fi bine ca, din când în când, să-ți mai arunci un ochi pe Situațiile Financiare (alea pe care le primești lună de lună de la contabilitate și nu le deschizi decât de două ori pe an), nu de alta, dar să nu cazi din șa pe nepregătite.

Zis și făcut! Deschizi excelul și la rândul 14 (Active Circulante Nete) găsești o sumă măricică. Cauți pe net și vezi că asta reprezintă Capitalul tău de Lucru. Aplici un raționament simplu: Eu + Capital = Mult! Deci e de bine. Îți freci mulțumit mâinile și treci mai departe.
Fraiere! Bine, epitetul e doar pentru prietenii mei. Dacă nu-mi ești (încă) prieten, reformulez: poate că n-ai avut încă ocazia ca cineva să îți explice pe-ndelete cum stau Lucrurile cu Capitalul de Lucru.
Am să încerc să o fac eu, în maxim 5 minute. Iar la final am să-ți dau și câteva sfaturi care să te ajute să ai o situație stabilă a lichidităților.

Uită-te, pentru început, la poza de mai jos:
CapitalulDeLucru01 Finanțe: N-ai Capital de Lucru? Bravo!
Am desenat în ea structura simplificată a Balance Sheet-ului (sau Bilanțului, cum incorect este el denumit în românește).
În stânga sunt Activele, adică ceea ce deține o companie, pe două căprării: cele Circulante (făcute să circule, să se schimbe în bani) și cele Imobilizate (neinspirată denumire!) deținute cu scopul de a le ajuta pe primele să se miște mai cu talent.
În dreapta ai să vezi de unde se finanțează ceea ce deține compania: de la acționari (Capitaluri Proprii) și de la alții (Datorii, împărțite și ele în Datorii Curente și Datorii pe Termen Lung).

Acum hai să animăm puțin poza:
CapitalulDeLucru02 Finanțe: N-ai Capital de Lucru? Bravo!
Să definim noțiunea: Capitalul de Lucru = Active Circulante – Datorii Curente. Sau, simplificând, Creanțe + Stocuri – Datorii Furnizori. El măsoară, de fapt, banii de care are nevoie afacerea ca să opereze, ca să se învârtă. Dacă, de exemplu, valoarea lui e de 1000 Lei, înseamnă că ai nevoie de această sumă ca să închizi fiecare ciclu de business. Adică să-ți plătești furnizorii la termen, chiar dacă nu ți-ai încasat clienții sau n-ai vândut tot stocul. De unde-i iei? De la tine (aport de capital sau profit reinvestit) sau de la alții (credit bancar, etc.)
Ce părere ai despre situația în care valoarea Capitalului de Lucru este 0? Adică morișca se învârte fără să necesite infuzie de cash. Îți încasezi facturile și îți lichidezi stocul în ritmul în care ai nevoie ca să-ți plătești Datoriile Curente. Ai zice că e cazul ideal, nu?
Ei bine, nu! Îți dau o variantă „și mai ideală” – cea în care Capitalul de Lucru este negativ. În acest caz afacerea (mai exact activitatea ei operațională) nu doar că nu „arde” cash pe fiecare ciclu de business, dar chiar generează un excedent. Excedent pe care îl poți folosi, de pildă, pentru investiții (alături de Capitalurile Proprii și de Creditele pe termen lung). Nu-i bine așa?

Sigur, acum prietenii mei bancherii vor sări să-ți spună că nu e sănătos să-ți finanțezi investițiile din datorii curente, ci din credite pe termen lung. Înțelegeți de unde vin, nu? Aș spune că perspectiva lor, desigur subiectivă, are totuși un sâmbure de adevăr: nu neapărat că nu e sănătos, ci mai degrabă nu e întotdeauna eficient. De multe ori costurile îndatorării recurente la furnizori, împreună cu riscurile asociate, fac preferabilă contractarea unui credit pe termen lung, mai ales pentru o investiție de valoare ridicată menită să fie exploatată pe o durată mare.
Vor sări și prietenii mei, investitorii, să-ți recomande mai degrabă o infuzie de Capital Propriu (Equity). Îi împac și pe ei, încurajându-te să-i cauți cu lecțiile bine făcute și conștient de faptul că o astfel de soluție implică cedare de ownership și de control asupra afacerii.

Deci, cât de negativ e bine să fie Capitalul de Lucru, ai să mă întrebi. Răspunsul meu e unul relativ: atât cât îti permite piața, legea locului și specificul de business. Dacă ai o afacere care se pretează la vânzarea cu plata în avans, dacă ai produse sau servicii cu valoare adăugată mare și cheltuieli salariale moderate (la astea nu poți negocia termenul de plată!) poți să-ți propui un astfel de deziderat. Dacă ai un business de retail, de distribuție sau orice altă afacere în care îți creditezi clienții și/sau ai nevoie de stocuri mari, nici nu visa la Capital de Lucru negativ, pentru că n-o să-ți iasă. Lasă-l pe plus, dar stabilește-ți o limită și straduiește-te să-l ții permanent sub control. Iată câteva lucruri de care ar trebui să ții seamă:

1. Încearcă să negociezi, pe cât posibil, termenele de plată cu furnizorii în funcție de termenele de încasare de la clienți. Atenție, nu depăsi termenele de plată și nu da țepe, vorbim despre practici de business sănătoase!
2. Dimensionează-ți stocurile pe principiul „Just in time” și nu „Just in case”, adică la valoarea minimă la care să nu pierzi vânzări. De acord, dacă ai o sortimentație mare și o rețea de distribuție ramificată asta nu-i chiar ușor…
3. Păstrează în casa de bani și în conturile curente strict sumele de care ai nevoie pentru cheltuielile curente. Banii sunt făcuți să se miște, nu să stea purcoi pe raft, la tine sau la bancă!
4. Încasează avansuri (dacă modelul de business îți permite) dar pune-le imediat la treabă (vezi mai sus)!
5. Negociază facturare lunară sau termene de plată de minim 30 de zile pentru serviciile externalizate (transport, printing, etc.), altfel vei avea nevoi de capital de lucru mai mari decât dacă ai lucra cu angajați proprii (depinde si de valorile absolute, desigur).
6. Atenție la durerile de creștere! Dublarea, spre exemplu, a cifrei de afaceri păstrând același model de business în același context de piață va implica, obligatoriu, dublarea Capitalului de Lucru. Nu-nseamnă că trebuie să renunți, ci doar să fii pregătit să-ți finanțezi creșterea!

Acum sper că ai înțeles: Capitalul de Lucru măsoară o nevoie, nu un disponibil. Așa că la final pot face cuvenita corecție la titlu: N-ai nevoie de Capital de Lucru? Bravo!

Scrie-mi mai jos (sau, dacă e secret, la businessdrive arond diagma.ro) cum îți finanțezi tu afacerea, ce întrebări ai sau ce nu-ți place la textul de mai sus și, dacă sună bine, te voi premia cu un voucher de discount de 201€ la sesiunea din 21-25 Octombrie a programului miniMBA BusinessDrive. Dacă vei câștiga îți vei găsi numele aici pe 22 Septembrie.

Dragoş Popescu

Shares